Week 23

Is dit plekje ook al ten prooi gevallen aan de woningbouw in onze gemeente? Waar kunnen we het vinden?

Reacties op deze foto
Uit de reacties blijkt dat niet iedereen blij met de woningbouwlannen op deze plek.

“Deze boerderij heeft in een ver verleden ook in de rubriek ‘Uit het Archief’ van Voorster Nieuws gestaan.

De foto in VN week 23 van 2024 is de boerderij aan de Kruisvoorderweg 9 in Twello. Aan de horizon zie je enkele huizen van de Kruisweg. Daar voor de hoge bomen langs de Basseltlaan waarvan een aantal is verdwenen door een windhoos in 1998. Zo te zien staat er alweer jonge aanplant. De foto zal dus begin 21e eeuw gemaakt zijn.

In mijn jeugd werd de boerderij bewoond door ‘boer’ Harmsen, zoals we hem noemden. Het pand is (nog) niet ten prooi gevallen aan woningbouw, maar wel aan de tand des tijds. Ik schat dat het zo’n 40 jaar niet meer bewoond is, en is inmiddels ook niet meer bewoonbaar. Het strooien dak is bijna totaal verdwenen, en de boerderij wordt overwoekerd door onkruid en struiken.”

En een andere reactie: “De gemeente heeft de hele boerderij met omliggende gronden gekocht en hier moet de woningbouw Twello Noord gerealiseerd worden.”

Of: “De foto die jullie geplaatst hebben is volgens mij de boerderij aan de Kruisvoorderweg 9, Twello(tegenover fruitkwekerij Klomp). Het valt helaas inderdaad ten prooi aan nieuwbouw. De gemeente heeft het gekocht, volledig laten vervallen het maakt nu onderdeel uit van het plan woningbouw Twello Noord, Nieuw Basselt.

De reacties kwamen onder meer van:

H. Klomp, Henk Casteel, Martin Winterman, Eric Goldewijk, Heleen ten Bosch

Een uitgebredie reactie met bewonersgeschiedenis kwam van Ernst ter Mate, woonachtig in Deventer en kleinzoon van Toos Bronsvoort:
“De naam van deze boerderij is “ De Basselt “ aan de Kruisvoorderweg in Twello. De boerderij is op dit moment in vervallen toestand en op deze plek zal in de nabije toekomst een grote woonwijk gerealiseerd worden. In de begin jaren van de vorige eeuw heeft mijn overgrootvader de heer Bronsvoort een gemengd bedrijf gehad. Mijn overgrootvader had meerdere dochters, waarvan er een (Dika ) trouwde met Jan Harmsen. Mijn grootmoeder (Toos) trouwde en vertrok naar elders. Jan Harmsen heeft meerdere jaren vanuit deze boerderij geboerd en zijn zijn zoon Hendrik Harmsen heeft het van hem overgenomen. Hendrik trouwde met Jopie Kolkman een burger meisje uit Twello. Hendrik en Jopie kregen vijf kinderen waaronder oudste zoon Arnold die de boerderij overnam. Hendrik is inmiddels overleden, maar zijn vrouw Jopie Kolkman woont nog aan de Basseltlaan in Twello.

Arnold heeft de boerderij met bijbehorende grond inmiddels verkocht aan de gemeente Voorst en hier zal een grote woonwijk gerealiseerd worden. Arnold woont bij mijn weten in Wezep.”

Login Formulier