Week 14

Jubileum PECO Teuge

Op 31 mei bestaat PECO TEUGE  50 jaar. Dat wordt gevierd op 1 en 2 juni met reünie en een open dag. Uiteraard is er een foto expositie. PECO is, evenals de Historische Vereniging Voorst, op zoek naar foto’s en verhalen uit het verleden.  De foto van deze touwtrekploeg is gemaakt bij het eerste lustrum in 1979.  Bent u een van deze ‘rukkers’ geeft het even aan ons door.

Een uitgebreide reactie kwam binnen op deze foto.

Hierbij wil ik graag reageren op de foto van touwtrekploeg Peco.

Ik ben Gerben Schipper, één van de touwtrekkers op de foto.

Op de foto staan van voor naar achter Hans Huisink, Gerben Schipper, Richard Diks, Harrie Keizer, Joop Koldenhof en Gerard Ganzevles. Links op de hurken zit onze coach Joop Veldhuis. Allen komen uit Teuge en omgeving.

Deze foto is niet gemaakt tijdens het lustrum van Peco, maar op 22 mei 1983 tijdens een touwtrektoernooi van de Bisons in Beckum.

Naar aanleiding van het eerste lustrum van Peco werd er een zomerfeest georganiseerd. Tijdens dit zomerfeest besloot men een touwtrekwedstrijd te organiseren tussen het bestuur en de actiegroep van Peco. Daarna werden enkele deelnemers zo enthousiast, dat men besloot om elders een wedstrijdje mee te trekken. In 1980 heeft Peco zich aangemeld bij de Federatie van Vrije Touwtrekkers (FVT) en werd de touwtrekploeg “Peco” opgericht. Er werd 2 keer per week serieus getraind. Dit resulteerde tot steeds betere prestaties. We kwamen steeds vaker in de finale en hebben menige prijzen mee naar huis genomen.  Het touwtrekken leefde het meest in het Oosten van het land. In de zomermaanden deden we nagenoeg iedere zondag mee aan een touwtrektoernooi.  Na afloop van het toernooi gingen we naar het gebouw van Peco waar onder het genot van een biertje en veel gezelligheid, nagepraat werd over de prestaties. In de winter deden we mee aan een competitie die werd georganiseerd in manege “de Levade” in Wenum. In 1982 en 1983 deed Peco met twee ploegen mee aan de competitie in de manege, waar het eerste team kampioen werd. Ook in Emmeloord, waar Peco meedeed aan een competitie in de 540 klasse, werden we kampioen. In het najaar van 1983 hebben we voor het eerst meegedaan aan de Open Nederlandse Kampioenschappen in Purmerend. We deden mee in de 720 klasse en eindigden met trots op de vijfde plaats. In 1985 hebben we meegedaan aan een toernooi bij Sail Amsterdam. Ook daar gingen met het eremetaal naar huis. In 1986 deden we mee aan de Wereld kampioenschappen in Slagharen. We kwamen net 1 punt tekort om in de finale te komen, maar het was een geweldige ervaring die niemand had willen missen. In 1987 is Peco overgestapt van de FVT naar de NTB ( Nederlandse Touwtrek Bond). De concurrentie was om te snijden. De blessures kwamen steeds vaker om de hoek kijken. We besloten te stoppen met touwtrekken, maar bleven ieder jaar ons touwtrektoernooi organiseren. Al met al was het touwtrektijdperk van Peco altijd gezellig en sportief. De naam Peco werd altijd hoog in het vaandel gehouden.  Kortom een tijd om nooit te vergeten.  In 2010 is er een nieuwe team opgericht. Tot op heden is er nog steeds een touwtrekteam Peco.

Met vriendelijke groet,

Gerben Schipper