woensdag 07 april 2021 13:02

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Een Voorster fotomysterie

Begin januari 2021 kwam er een bijzondere e-mail binnen bij Historische Vereniging Voorst. Het was een digitale scan van een foto die afkomstig zou zijn uit Voorst. De oorspronkelijke foto was 37 x 25,5 cm, zat vastgelijmd op karton en was achter glas geplaatst in een zwarte lijst met goudkleurige rand. De ingelijste foto, in bezit van Gerard en Ria Zwartjens uit Raalte, had lang op zolder gelegen en had later een mooie plek aan de muur gekregen. Volgens de familieoverlevering is de foto in Voorst gemaakt. Daar woonde de familie Zwartjens tot 1930, op De Konijnenbosch, een pachtboerderij van landgoed De Poll en De Nijenbeek. Toen de familieleden die het langst op De Konijnenbosch waren gebleven, naar Raalte vertrokken, verhuisde de foto waarschijnlijk mee.

“Wat is dit voor tafereel?”, vroeg de familie zich af. Het is geen statieportret waar alles netjes in het gelid is gezet. Er staan veel paarden op en opvallend veel vrouwen. Het tafereel ziet er eigenlijk best rommelig uit. Sommige mensen poseren voor de fotograaf, anderen zijn met iets bezig, zijn druk in gesprek, of kijken van een afstandje toe. Met welk doel is die foto gemaakt? En voor wie? Een intrigerend mysterie, dat erom vroeg ontrafeld te worden. Voortvarend en hoopvol ging een team van onderzoekers aan de slag. Wie, wat, wanneer en waar precies, het moest toch niet te moeilijk zijn om daarachter te komen? Het werd een lange zoektocht, met hoogte- en dieptepunten. En met wisselend succes

Klikop deafbeeldingom het te lezen.
Gelezen: 9562 keer Laatst aangepast op zaterdag 11 december 2021 14:08
Meer in deze categorie: Boerenkool met worst »

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.