woensdag 07 april 2021 13:02

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Een Voorster fotomysterie

Begin januari 2021 kwam er een bijzondere e-mail binnen bij Historische Vereniging Voorst. Arjan Zwartjens uit Raalte stuurde een digitale scan van een foto die afkomstig zou zijn uitVoorst. Hij schreef erbij dat de oorspronkelijke foto 37 x 25,5 cm was, vastgelijmd op kartonen achter glas geplaatst in een zwarte lijst met goudkleurige rand. Zoals dat gaat had deingelijste foto lang op zolder gelegen bij Arjans ouders, Gerard en Ria Zwartjens, en had hijlater een mooie plek aan de muur gekregen. Volgens de familieoverlevering is de foto in Voorst gemaakt. Daar woonde de familie Zwartjens tot 1930, op De Konijnenbosch, een pachtboerderij van landgoed De Poll en De Nijenbeek. Toen de familieleden die het langst op De Konijnenbosch waren gebleven, naar Raalte vertrokken, verhuisde de foto waarschijnlijk mee. “Wat is dit voor tafereel?”, vroeg de familie zich af. Het is geen statieportret waar alles netjes in het gelid is gezet. Er staan veel paarden op en opvallend veel vrouwen. Het tafereel ziet er eigenlijk best rommelig uit. Sommige mensen poseren voor de fotograaf, anderen zijn met iets bezig, zijn druk in gesprek, of kijken van een afstandje toe. Met welk doel is die fotogemaakt? En voor wie? Een intrigerend mysterie, dat erom vroeg ontrafeld te worden. Voortvarend en hoopvol ging een team van onderzoekers aan de slag. Wie, wat, wanneer en waar precies, het moest toch niet te moeilijk zijn om daarachter te komen? Het werd een lange zoektocht, met hoogte- en diepte punten. En met wisselend succes.

Klikop deafbeeldingom het te lezen.
Gelezen: 1866 keer Laatst aangepast op donderdag 08 april 2021 13:01
Meer in deze categorie: Boerenkool met worst »

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat alle vereiste gegevens ingevuld zijn, aangeduid met een asterisk (*). HTML code is niet toegestaan.