Genealogie

Werkgroep genealogie van de Historische Vereniging Voorst

Bijna iedereen is nieuwsgierig naar het verborgen verleden van zijn of haar eigen familie en stamboomonderzoek is tegenwoordig voor velen een fascinerende bezigheid. Voor de een is het een leuke, ontspannende, hobby, voor de ander verbonden aan een historische belangstelling.

We helpen leden en niet-leden met genealogische vragen over voorouders en hun woonplekken in de gemeente Voorst.

Daarnaast houdt de werkgroep genealogie van de HVV houdt zich al een aantal jaren bezig met het koppelen van familienamen aan bepaalde beroepen. Daarbij zijn we naast familiegeschiedenis geïnteresseerd in de gebouwen/huizen waarin die beroepen werden uitgeoefend. Zo maakten we een boekje over de molens en molenfamilies in de gemeente Voorst (nog steeds verkrijgbaar) en publiceerden we in ons verenigingsblad Kroniek over herbergen en herbergiers.

Vorig jaar begonnen we met het in kaart brengen van bakkers in onze gemeente. Dat blijken er veel te zijn en het wordt dan ook een project met een langere looptijd; tenzij er meer vrijwilligers zijn die daarbij willen helpen. Meldt u aan!

De werkgroep vraagt ook aandacht voor een ander onderwerp: migratie.

We zijn op zoek naar verhalen van families in de gemeente Voorst, waarvan de (voor)ouders naar de gemeente Voorst zijn gekomen om hier te wonen en te werken. Naast de periode na de Tweede Wereldoorlog, met migranten uit bv. Hongarije, Polen, Italië en Turkije, denken we aan Duitse voorouders, die in voorgaande eeuwen als bv. seizoenarbeider naar onze gemeente kwamen en zich hier vestigden. Ook kunnen we u tips geven over onderzoek naar voorouders uit het buitenland.

Wilt u een familieverhaal met ons delen of meewerken aan dit onderwerp, u bent van harte welkom!

In deze coronatijd is alleen contact mogelijk met de werkgroep genealogie van de HVV (Historische Vereniging Voorst) via het mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Login Formulier