Historische Vereniging Voorst

Klik op de afbeelding

Activiteiten binnenkort

18 apr

Bent u geïnteresseerd in wie uw...

1 mei

Woensdag 1 mei is er een fietstocht...

Historische wandeling Twello

Vanaf 1 maart 2024 organiseert de HVV historische wandelingen rondom de oude Brink van het dorp Twello voor groepen. De maximale groepsgrootte is twaalf personen. Vertrek vanuit de bibliotheek, de kosten bedragen € 40- per groep.

Hiervoor kunt u contact opnemen met; 06-44151287.

Trefpunt Duistervoorde

Iedere tweede woensdag van de maand tussen 10.00 uur en 12.00 uur is in trefpunt Duistervoorde een historische ochtend met elke keer een ander door de deelnemers aangegeven thema. De ochtend wordt verzorgt door de Historische Vereniging Voorst.

Alt Text

Cultuurhistorische Atlas Voorst

In het voorjaar van 2024 komt de Cultuurhistorische Atlas Voorst uit. Dit wordt een Erfgoed Atlas, waarin vanuit het verre en dichtbije verleden de wordingsgeschiedenis wordt verteld van wat nu onze prachtige gemeente Voorst is. Een boek van ca. 410 pagina’s vol met verhalen, foto’s, illustraties en kaarten, boek komt ca. 29 mei beschikbaar.

Inloopmiddag Historische Vereniging Voorst.

Image

GEMEENTE VOORST.- Bent u geïnteresseerd in wie uw voorouders waren, hoe ze leefden en waar ze woonden, dan bent u van harte welkom op de inloopmiddag in de Bibliotheek aan het Marktplein, Twello. Vrijwilligers van de vereniging staan klaar om vragen te beantwoorden of u verder te helpen met uw eigen genealogisch onderzoek. Hebben uw voorouders gewoond in Voorst, dan kunnen zij u wellicht ook behulpzaam zijn bij het zoeken naar hun woonadres. Een uitgebreide fotocollectie is voor inzage beschikbaar.

Bent u in het bezit van foto’s of documentatie van uw familie, dan kan dat belangrijk zijn als aanvulling van het archief. Zo inventariseert de HVV nu al de bakkers die vanaf 1800 in de gemeente Voorst werkzaam zijn geweest. Beschikt u nog over foto’s of documenten van ouders of familie die in het bakkersvak werkzaam zijn geweest? De HVV neemt daar graag kennis van.

De eerstvolgende inloopmiddag is op donderdag 21 maart tussen 14.00 en 16.00 uur. U kunt deze middag ook nog intekenen om de Cultuur Historische Atlas. Heeft u bijzondere vragen over een onderwerp, geef deze dan vooraf door via het mailadres: info@historischeverenigingvoorst.nl

De inloopmiddagen zijn op: 21 maart, 18 april, 16 mei en 20 juni tussen 14.00 en 16.00 uur.

Foto van de week

Uit het archief

Reacties op de foto:
info@historischeverenigingvoorst.nl
of telefoon op:
dinsdag of woensdag 0571 277090

"Jij moet het doen"

Met deze woorden ongeveer eindigde het gesprek waarin de heer Crompvoets gevraagd werd voorzitter te worden van de op te richten Oudheid Kundige Vereniging (OKV). Er werd gezegd: “We hebben iemand nodig die goed papieren kan lezen en de mensen kan toespreken”.

Door Ineke van der Vegte-van Asselt

Het is niet pluis in Voorst

Volksverhalen en volksvertellingen zijn aleeuwen oud. Ze werden tijdens de langewinteravonden bij het haardvuur generatie op generatie aan elkaar doorverteld. Wonderlijke verhalen, soms met een kern van waarheid, die naarmate de eeuwen voorbij slopen steeds meer een mystieke inhoud kregen. De waarheid was al lang niet meer te achterhalen en vooral angstige personen zagen daarin dan ook duivels, spoken en geesten.

Door Milly Westerhuis

Boerderij de Dernhorst

Op de plek waar tot voor kort de kwekerij van Schoneveld Breeding stond, heeft vroeger boerderij de Dernhorst gestaan. Er is nog een foto bewaard gebleven uit 1887 waarop de boerderij fraai is afgebeeld. Aan de rechterkant van de foto is de aangebouwde landheers- of lanterskamer zichtbaar. De eigenaar van de boerderij verbleef hier regelmatig in de zomerperiode. In de winter verbleef men liever in de stad Deventer. De meest eenvoudige lanterskamer was in feite niet meer dan een bijkamer in de boerderij . . . . .

Door Jan Groenenberg

Familie Harmsen op de Stakenberg

Opa Hendrik Harmsen was de eerste boer uit onze familie op de Stakenberg. Mijn vader Gerrit Jan was een jaar of 10 oud toen mijn opa in 1917 vanuit een kleine boerderij in Vorden met zijn gezin richting de Poll is getrokken. Een broer van mijn opa woonde al op landgoed de Poll. Toen boerderijde Bremte vrijkwam wilde mijn opa graag verhuizen naar de Bremte. Daar was de grond namelijk iets beter dan bij de Stakenberg. De Bremte was ook iets groter, 30hectare, de Stakenberg ruim 26 hectare. Maar de familie Van Weede (eigenaren van de Poll . . . . .

Door Elsbeth Volker

Terwolde

CAV-Twello

In het spoor van de bevrijding - Wilp

Bezoekers- en Studieruimte

Studieruimte Historische Vereniging Voorst
Postadres: Postbus 170, 7390 AD Twello
Bezoekersadres: Dorpsstraat 11a
Ingang aan de Dorpsdwarsstraat
Geopend: dinsdag van 9:00 tot 16:00 uur, woensdag en donderdag 09:00 tot 12:30 uur (graag op afspraak).
E-mailadres: info@HistorischeVerenigingVoorst.nl

Oonk