Twello heeft een Gedenkpad

Het hele jaar 2020 herdenkt het gehele land op vele manieren dat we 75 jaar geleden bevrijdt zijn van de Duitse bezetter. De Tweede Wereldoorlog staat nog steeds in ons nationaal geheugen gegrift. Vijf jaar pijn, verdriet, honger en angst, ons doorgeven door de generatie die het allemaal heeft meegemaakt en waarvan sommigen, op hoge leeftijd, daarvan  nog steeds kunnen getuigen. Het zal geen jaren meer duren dat zij ons nog kunnen vertellen over de gruwelen, die ze moesten doorstaan; daarna is het geschiedenis, die slechts nog door de verschrikkelijke, veelal zwart-wit, beelden en de geschiedenisboekjes een beeld geven van die tijd. Toch zal het allemaal niet zo gauw vergeten zijn; iedere stad en ieder dorp heeft een herdenkingsmonument of gedenksteen die de herinnering levend houdt. In de gemeente Voorst zijn dat er maar liefst tien, te vinden in de dorpen Klarenbeek, Teuge, Twello, Voorst en Wilp. Ieder monument heeft zijn eigen verhaal. Twello heeft er nu een Gedenkpad bij. Tussen de Burgemeester van der Feltzweg en het Schakerpad loopt langs het herdenkingsmonument ‘1940-1945 voor hen die vielen’ een zandweg langs het schapenweidje. Een toepasselijke naam voor een toepasselijke plek. Elk jaar op 4 mei wordt daar de dodenherdenking gehouden. Het idee daarvoor komt oorspronkelijk uit een geheel andere hoek. De imkersvereniging die haar ‘clubhuis’ de bijenstal ‘Octagon’ aan het zelfde pad heeft, verzocht vorig jaar het pad de naam van hun bijenstal te geven: Octagonlaan. Octagon betekend achthoekig en dat verwijst weer naar de achthoekige schaapskooi waar de vereniging een deel van in gebruik heeft. De werkgroep Straatnaamgeving van de gemeente Voorst had een ander voorstel, Verwijzing naar het monument voor de slachtoffers van de Tweede Wereld oorlog aan het pad zou meer op z’n plaats zijn en zo heeft Twello er een Gedenkpad bij.

Monument

Gedenkpad